Dlaczego 56% biur rachunkowych narzeka na brak nowych klientów skoro w Polsce działa ponad 1,7 mln. przedsiębiorców? Co decyduje o tym, że nawet doświadczone biura, posiadające stałych klientów nie mogą być pewne jutra? A na koniec najważniejsze – jaka jest na to recepta?
W tej chwili trudno znaleźć branżę, która może działać w zupełnym oderwaniu od otoczenia. Jedyną pewną rzeczą w dzisiejszych realiach biznesowych jest szybka zmiana, która ma dwie istotne cechy. Pierwszą jest postępująca specjalizacja, w wyniku której przedsiębiorstwa zajmują się coraz mniejszym wycinkiem działalności, korzystając w pozostałym zakresie z outsourcingu. Równie zauważalna jest powiązana z tym profesjonalizacja, a więc dążenie do jak najwyższej jakości produktów i usług.
Z opracowania „Analiza rynku usług księgowych on-line”, przygotowanego przez Fundację Rozwoju Biznesu „STARTER”, wyłania się dość jednoznaczny obraz przyszłości. Małe firmy zaczęły odwracać się od biur rachunkowych, wybierając tańszą i wygodniejszą księgowość online. Informacja ta nabiera większego znaczenia jeśli uświadomimy sobie, że prowadzący jednoosobową działalność stanowią niemal 95% wszystkich przedsiębiorstw w Polsce. Co może zrobić biuro rachunkowe obsługujące takich klientów?
Księgowość online to specyficzna usługa, która wykorzystuje znany od dawna model dużego obrotu przy niskiej marży. By to osiągnąć, serwisy oferujące to rozwiązanie nastawiają się na klientów z najprostszą księgowością (np. Księga Przychodów i Rozchodów), a odpowiednie rozwiązania informatyczne pozwalają obsłużyć ich w dużej mierze automatycznie, przy bardzo małym udziale pracowników – podkreśla Artur Kurkowski, Koordynator Rozwoju Regionalnego w Insoft Consulting Sp. z o.o.
Widać to najlepiej w liczbach. Każdy z serwisów będących w pierwszej dziewiątce obsługuje średnio 41,3 tys. klientów! Jest to jasny przykład sukcesu osiągniętego dzięki specjalizacji i profesjonalizacji.
Tradycyjne biura rachunkowe mogą zatrzymać część z tych klientów jedynie dzięki wykorzystaniu podobnych narzędzi, np. udostępniając swoim klientom aplikację do fakturowania w tzw. chmurze1, z opcją elektronicznej wymiany dokumentów.
Takie biura muszą jednak przede wszystkim na nowo przemyśleć koncepcję swojej działalności. Trudno im będzie prowadzić równorzędną walkę (przede wszystkim cenową) z wiodącymi serwisami online. Wydaje się więc, że oprócz swojej podstawowej działalności powinny również skoncentrować się na doradztwie i usługach dodatkowych. Jest to szczególnie ważne dla klientów, którym masowe usługi nie wystarczają, np. z powodu prowadzenia specyficznej działalności lub ewidencjonowania dokumentów w formie pełnej księgowości.
Należy pamiętać, że ci klienci są gotowi zapłacić więcej za odpowiedni poziom obsługi, ale przede wszystkim ich wymagania ciągle rosną. W czasie wspomnianego wyżej badania ankietowani przedsiębiorcy określili najczęstsze problemy we współpracy z biurami rachunkowymi. Aż 79% z nich wskazywało na kwestie praktyczne, w tym konieczność dostarczania dokumentów (60%). 52% miało problemy z komunikacją, przez którą rozumieją również dostęp do informacji potrzebnych przy zarządzaniu firmą, a dla 25% kłopotliwe były takie kwestie związane z dokumentami, jak dostęp do faktur oraz brak wglądu w zestawienia przychodów i kosztów.
Zaspokojenie wskazanych oczekiwań przedsiębiorców powinno szczególnie teraz stać się jednym z priorytetów każdego biura rachunkowego. Wzrost popularności serwisów online spowoduje bowiem zwiększenie konkurencji na pozostałej części rynku, a sprawna obsługa klientów pomoże się na niej utrzymać. W Insoft Consulting pragniemy być dla naszych Klientów przede wszystkim doradcą. Dlatego organizujemy spotkania, podczas których pokazujemy przedstawicielom biur rachunkowych, że mądra inwestycja w oprogramowanie, które poprawi relacje między nimi a ich klientami, może okazać się jedną z najlepszych decyzji.
Nowoczesne technologie, takie jak elektroniczna wymiana dokumentów i automatyzacja księgowania nie są, na szczęście, zarezerwowane dla największych. Nawet kilkuosobowe biuro rachunkowe ma do dyspozycji wiele rozwiązań IT, które są już teraz na tyle niedrogie, że zwracają się często w ciągu kilku miesięcy. Co więcej, wiodący producenci oprogramowania, w tym nasz główny Partner – Comarch, ciągle wprowadzają rozmaite promocje i ułatwienia.
1 Oprogramowanie jest utrzymywane na serwerze usługodawcy (np. producenta systemu) i udostępniane klientom, zwykle poprzez przeglądarkę internetową. Klient nie musi więc instalować oprogramowania na swoim komputerze lub serwerze.
Specjalnie dla przedstawicieli biur rachunkowych, przygotowaliśmy bezpłatny, ekspercki poradnik w formie e-booka, w którym opisaliśmy wybrane rozwiązania IT i sposoby ich sfinansowania. Pokazujemy tam również jak dzięki nowoczesnym technologiom trzyosobowe biuro rachunkowe sprawnie obsługuje ok. 200 klientów. Po wypełnieniu poniższego formularza e-book zostanie wysłany na wskazany adres e-mail.