Za nami czas intensywnych i licznych zakupów świątecznych. Ja prezenty dla swoich bliskich kupiłam głównie w internecie. Najpierw na portalach internetowych zaczerpnęłam inspiracje co i gdzie mogę kupić oraz zapoznałam się z opiniami internautów o wybranych produktach. Na tej podstawie dokonałam wyboru, znalazłam sklep (oczywiście internetowy), w którym dokonałam zakupu, a następnie podzieliłam się z innymi użytkownikami internetu opinią (nadmienię, że pozytywną).

Zachowałam się więc jak typowy konsument w sieci internetowej, opisywany w raporcie „Biznes społecznościowy – nowa era w komunikacji biznesowej”, który przeczytałam jesienią ubiegłego roku. Autorzy raportu, specjaliści Deloitte Polska, zobrazowali typowego konsumenta w sieci internetowej następująco:

W raporcie tym można przeczytać, że „stoimy dziś w obliczu diametralnej zmiany modelu komunikacji pomiędzy firmami a konsumentami” oraz, że „konsumenci wymagają od firm szczerego i bezpośredniego podejścia, głębszych relacji i stałego kontaktu”. W Insoft Consulting również podzielamy ten pogląd. Dlatego m.in posiadamy swój profil na portalu społecznościowym oraz prowadzimy firmowy blog, poprzez który chcemy prowadzić dialog z czytelnikami.

Potwierdzenie poglądu specjalistów Deloitte Polska uzyskałam podczas konferencji Partnerstwo 2012, zorganizowanej w październiku ubiegłego roku przez naszego partnera – firmę Comarch S.A. W prawie wszystkich z kilkunastu bloków tematycznych przewinęła się teza, dotycząca konieczności przedefiniowania przez polskich przedsiębiorców swojego biznesu, poprzez dostosowanie go do nowych warunków rynkowych. Konieczność ta, zdaniem praktyków Comarch, wynika z tego, że:
– zmieniły się zachowania konsumenckie
– standardowe mechanizmy przestały być skuteczne
– mamy do czynienia ze wzrostem znaczenia internetu.

Na czym polega zmiana zachowania konsumentów? Przede wszystkim na przyspieszeniu momentu podjęcia wstępnej decyzji – dawniej decyzja zakupowa zapadała raczej przy sklepowej półce, a teraz coraz częściej podczas sprawdzania rekomendacji w internecie. Dlatego internet staje się obecnie coraz ważniejszym kanałem sprzedaży dla polskich przedsiębiorstw, które chcą być tam, gdzie ich potencjalni klienci dokonują decyzje zakupowe. Podczas prezentacji „E-commerce dźwignią handlu”, prowadzonej przez menedżerów Comarch: Agnieszkę Borawską i Sebastiana Ozdoba, padły wręcz konkretne liczby:
– Ok. 20 mld PLN – wartość e-handlu w Polsce w 2011 roku
– 5,6 mld EUR szacunkowo wydali Polacy w Internecie w 2012 roku.

Brzmi zachęcająco? Jak najbardziej, zapewne dlatego 44% przedsiębiorstw średniej wielkości planuje, w ciągu najbliższego roku, wdrożenie narzędzi e-commerce, w tym przede wszystkim sklepów internetowych. Trend ten dotyczy zarówno „zwykłych przedsiębiorców” jak i właścicieli znanych marek, co potwierdzają pojawiające się z coraz większą częstotliwością newsy typu: „Ikea testuje sklep internetowy”, „Tesco stawia na e-commerce”, „Media Markt uruchamia sprzedaż internetową”, „Wiosną ruszy sklep internetowy Reserved”.

Szeroko komunikowane zalety obecności oferty handlowej w formie sklepu internetowego sprawiają, że wiele firm przyjmuje za pewnik, iż samo tylko uruchomienie e-commerce przełoży się na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. W Insoft Consulting uważamy, że należy najpierw dobrze przemyśleć decyzję o wyborze oprogramowania wspierającego sprzedaż w internecie (zarówno w relacjach B2B – business to business, jak i B2C – business to customer). Powinno to być rozwiązanie, które daje szerokie możliwości integracji. Mam tu na myśli integrację z serwisami aukcyjnymi, serwisami społecznościowymi, porównywarkami cen, serwisami płatności internetowych, internetowymi galeriami handlowym, ale nie tylko. Nasze doświadczenie pokazuje, że bardzo istotna jest integracja rozwiązania e-commerce z systemem do zarządzania ERP (enterprise resource planning). Taka integracja umożliwia automatyzację procesów biznesowych, w tym m.in.: zarządzanie ofertą sklepu i cenami, obsługę zamówień i Klientów oraz logistykę. Dzięki integracji zwiększa się także efektywność kosztowa tych procesów. Co również istotne – powyższe procesy sprzedażowe i logistyczne, działające „w tle”, mają wpływ na zadowolenie Klientów, które z kolei decyduje o powodzeniu danego sklepu internetowego. Wciąż niedocenianym, a nie mniej ważnym elementem, często przyczyniającym się do sukcesu sklepu internetowego, jest jego wygląd graficzny. Ale to już jest temat na kolejny wpis na naszym blogu.

Już niebawem będziemy w Insoft Consulting organizowali spotkanie dotyczące oferowanych przez nas rozwiązań e-commerce. Już dziś serdecznie na nie zapraszam.